Researtikel Bolzano - Venedig

Selina on tour.

Kanske händer detta även dig? Varje år letar du efter den perfekta presenten till någon speciell? I år igen ville jag ge min pappa något perfekt till hans födelsedag! Något väldigt speciellt, och plötsligt mindes jag, vår cykelresa från Bolzano till Venedig är, enligt min åsikt, en av de vackraste cykelresorna Active Scandinavia har att erbjuda. Så, hade jag hittat den perfekta presenten?

Till och med när jag gav honom den stora högen med resedokument till min pappa när han fyllde år så var jag full av förväntan! I slutet på augusti skulle vi resa till Bella Italia, för att börja vår cykelresa från Bolzano till Venedig.

Laurin-brunn i Bolzano

Ett varmt välkomnade i Bolzano

När vi gav oss iväg såg vi fram emot att få spendera tid tillsammans, utanför vardagslivet. Vid ankomsten fick vi ett varmt välkomnande, på plats fick vi med andra cyklister detaljerad information om de kommande dagarna. Det kändes verkligen som att vi var på semester senare på kvällen när vi åt lite Sydtyrolska tilltugg tillsammans med ett glas teroldego, ett starkt rött vin från Trentino. Vår cykelresa kunde äntligen börja.

Trient gamla stan

Under medelhavssolen till Trento

Innan vi gav oss iväg på vår första cykeldag från Bolzano till Trento, så hade vi tid för en härlig frukost. Hjärtligt god, det italienska köket hade redan fått oss att vilja ha mer. Så de många moln på himlen störde oss inte alls. Det dröjde inte länge tills vi nådde ‘Salurner Klause’, som traditionellt är gränsen för det tyska-Italienska språket.

Överraskande, och till vår stora glädje, visade det sig även vara vädergränsen, och vi kunde cykla de kommande kilometrarna utan att bli blöta. Nu kunde Italien visa mer av sina vackra sevärdheter. På vägbanken och genom otaliga fruktträdgårdar hade vi en avslappnad tur till Trento. På kvällen så sträckte vi på benen med en stadspromenad. Reseguiden berättade för oss att katedraltorget i Trento är en av Italiens vackraste platser, och det kan vi nu bekräfta!

Gelati, gelati!

Det regniga vädret kunde inte dämpa vår reslust, det bevisade vi under vår andra etapp från Trento till Desenzano del Garda. Självklart hade vi packat ner kläder även för dåligt väder så vi var väl förberedda på våra cyklar. Trots regnet så ville vi inte gå miste om den berömda Italienska glassen, så vi deltog i en glassprovning! Efter att ha avlutat en kortare stigning innan Mori så va det den perfekta belöningen!

Vi njöt av den fantastiska utsikten över Torbole och Gardasjön innan vi steg ombord på båten i Riva. Efter att vi korsat Gardasjön så anlände vi kort efter till vårt hotell i Desenzano del Garda. Och självklart så hör ju pizza och Italien ihop! Så för första gången på denna resa så åt vi ‘Pizza Italiana’, och det skulle inte bli den sista under denna semester!

Sightseeing i Verona

I ett lite mer behagligt väder på vår tredje dag så begav vi oss från Desenzano del Garda till Verona. Vi stannade vid restaurangen ‘La Casetta’ för en god lunch. Med ny energi så var det bara några få kilometer kvar till Verona, där vi kunde checka in på hotellet trots vår tidiga ankomst. Det var toppen, för det gav oss massor av tid att uppleva staden känd från Romeo och Julia, och att köpa souvenirer till mina småttingar där hemma. Jag hittade det jag letade efter bland de otaliga stånd på ‘Piazza delle Erbe’. Slumpen ledde oss till den fina pizzerian ‘Risotteria da Mario’. När vi öppnade menyn blev vi häpna över att det fanns över 80 olika pizzor att välja mellan! Definitivt en av de kulinariska höjdpunkterna under denna resa, så den restaurangen kan jag starkt rekommendera!

Bron i Venedig

Med soluppgången till Vicenza

För att kunna njuta av soluppgången så startade vi vår fjärde dag innan gryningen. Vi försökte fånga den vackra stunden med kameran innan vi gav oss iväg på cyklarna igen. Lite senare tog vår rutt oss via Soave och sen genom det bergiga landskapet till Monte Berici.

Den här etappen krävde lite mer ansträngning än tidigare, men vi blev belönade med en magnifik utsikt! När vi kom fram till Vicenza avnjöt vi en en espresso och en glass. Det spelar ingen roll var i Italien du är, kaffet smakar utmärkt! Innan kvällen kom så besökte vi de många vackra små platserna i Vicenza, och såg återigen solen gå ner.

Prato della Valle i Padua

En riktig höjdpunkt: Padua

Etappen från Vicenza till Padua är en relativt kort och de ca 50 kilometrarna slutförde vi snabbt. Så igen hade vi massor av tid över, vi besökte då Paduas kärna, och man kan inte sluta titta! I centrala Padua finns bl.a kyrkan ‘Basilica of St. Anthony’ med sin fantastiska arkitektur och ‘Prato della Valle’ som är ett enormt grönområde, det är ett av Europas största centrala grönområden! Detta är bara några av sevärdheterna vi aldrig kommer glömma.

Vårt mål - kärleksstaden

Idag var den sista etappen på vår resa, för vi hade nästan nått Venedig nu. Ju närmare vi kom ‘kärleksstaden’, desto mer venetianska influenser kunde vi känna av. Vi kunde se fler små kanaler och snart kom även havet inom synhåll. Vid lunchtid checkade vi in på vårt hotell i Mestre.

Det var bara en kort tur med spårvagnen för att komma till Venedig. Genom de smala, vackra gatorna och över Rialtobron så kom vi fram till Markusplatsen. En grappaprovning ingick i resan och vi firade våra avklarade 335 kilometer med Italiens berömda grape brandy. Till vår glädje var det även livemusik på Markusplatsen, där vi tog ett glas vin.

Nästa morgon tog vi tåget från Venedig tillbaka till Bolzano. De vackra italienska städerna som vi nyligen cyklat igenom flög nu förbi oss i motsatt ordning, medans vi pratade om de senaste dagarna. “Tack så jättemycket för en riktigt lyckad födelsedagspresent!” sa min pappa i förbifarten. Jag kan inget annat än att hålla med.

Cykelturen till Venedig var väldigt speciell! Vi var inte bara imponerad av de spektakulära vyerna, allt vi smakade var odlat på fälten vi cyklade förbi: viner, saftiga persikor eller söta meloner. De kulinariska läckerheterna gjorde oss inte besvikna heller. Vem vet, nästa år kanske vill vi cykla från Venedig till Florens!