5 Tips när du cyklar i höga temperaturer

Temperaturer över 30 grader kan verkligen ta ut sin rätt när du cyklar. Kroppen behöver inte enbart förbruka energi för att nå dagens mål, utan måste även reglera sin temperatur. För att du ska kunna hålla huvudet kallt och njuta av din cykelresa i hettan har vi sammanställt en lista med några användbara tips:

1. Huvudbonad och solglasögon

Vi rekommenderar starkt att du använder huvudbonad i höga temperaturer, för att undvika värmeslag och bespara kroppen onödig stress från solens hetta. En lätt cykelhjälm med solskärm och lufthål är idealisk. Det är också väsentligt att skydda ögonen, då solens strålar kan skada dem. När du cyklar i soligt väder rekommenderar vi att du alltid använder högkvalitativa solglasögon. Då barns ögon är extra känsliga för direkt solljus behöver de skyddas av solglasögon med  ordentligt UV-skydd, åtminstone under sommarmånaderna.

2. Solskydd för huden 

Vi kan inte nog understryka vikten av att skydda huden med solkräm för att den inte ska brännas i solen. Använd produkter med hög solskyddsfaktor och smörj in dig flera gånger dagligen. Uppmärksamma i synnerhet utsatta områden som näsa, öron, nacke och vader.

3. Lämplig klädsel

När du cyklar i sommarhettan är det bäst att du använder ljusa kläder som reflekterar solljuset. Mörka kläder absorberar ljuset och därmed även onödig värme. Kläder tillverkade i särskilda, funktionella material transporterar bort fukt från kroppen till plaggets yta och därmed dunstar den snabbare och effektivare. Många cyklister rekommenderar kläder gjorda av rent merino-ylle. Några fördelar med detta materials fantastiska fiber är framförallt dess naturliga UV-skydd och behagliga känsla. Dessutom andas kläder gjorda av merino-ylle mycket bra och torkar mycket fortare än t.ex. bomull.

4. Drick massor av vatten och vätska

Eftersom luftströmmarna, när du cyklar, orsakar svetten att avdunsta mycket fort inser många cyklister inte att de är uttorkade tidigt nog. För att undvika uttorkning rekommenderar vi att du dricker rikligt med vatten, frukt-te eller fruktjuice och mineralvatten rikt på natrium, redan innan du börjar cykla. Du bör helst ha med dig två vattenflaskor och dricka regelbundet under cykelresan, även om du inte känner dig törstig.

5. Ta raster

Att cykla i värme är väldigt ansträngande för kroppen, så i dessa förhållanden rekommenderar vi att du cyklar i ett behagligt tempo och inte ställer för höga krav på dig själv. Glöm heller inte att ta regelbundna raster i skuggan. Vi rekommenderar också att du tar varje tillfälle du får att svalka dig i bäckar och sjöar.